Kennisbank

Je bent hier: Home / Kennisbank

MEEST GESTELDE VRAGEN

Vaak ontvangen wij vragen van klanten of ze moeten kiezen voor een diesel en/of LPG heftruck, of een heftruckcertificaat is en/of het gebruik van een gordel verplicht is.

Wij delen onze kennis graag met u, zodat u alle informatie heeft om de juiste keuze te maken. Daarom hebben wij een uitgebreide kennisbank opgebouwd welke u kunt raadplegen.

Indien u geen antwoord weet te vinden op uw vraag aarzel dan niet om de vraag aan ons te stellen.

1. Een gebruikte heftruck zoeken of kopen?

1. Tips bij het zoeken naar een gebruikte heftruck
2. De Europese richtlijnen
3. Waar moet u op letten bij een proefrit?

2. Welke interne transportmiddelen zijn er?

1. Palletwagen
2. Stapelaar
3. Heftruck
4. Reachtruck
5. Orderpicker

3. Kiezen van de juiste heftruck

1. Hoe kies ik de juiste heftruck voor mijn werkzaamheden?
2. Waar op letten bij het kiezen van de juiste aandrijving?
3. Wat zijn de voor- en nadelen van een halve- of volledige cabine?
4. Wat is het verschil tussen de diverse masten?
5. Wanneer kiezen voor een drie- of vierwiel heftruck?

4. Welke heftruckbanden zijn er en waar zijn ze voor gemaakt?

1. Welke heftruckbanden zijn er en waar zijn ze voor gemaakt?
2. Luchtbanden
3. Volrubberbanden
4. Massieve banden

5. Verplichtingen bij het gebruik van heftrucks

1. Het heftruckcertificaat
2. T-Rijbewijs
3. Verzekeringen

6. Veiligheid

1. Mag een heftruck de weg op?
2. Is een gordel verplicht?
3. Tips voor het veilig gebruiken van heftrucks
4. Checklist veiligheid heftrucks

Tips bij het zoeken naar een gebruikte heftruck

Het zoeken naar de geschikte heftruck is niet eenvoudig en het aanbod op internet is enorm.
Daarom is het handig om van tevoren duidelijk te hebben wat uw eisen en wensen zijn. Wij adviseren u om voor uw aankoop een kijkje te nemen
in onze kennisbank, daar delen we veel informatie welke u kan helpen de juiste keuze te maken.

Wanneer u na het zoeken over wilt gaan tot een aankoop, is het belangrijk om te weten waar u bij de aankoop van een gebruikte heftruck
op moet letten. vsheftrucks.nl heeft een aantal tips voor u onder elkaar gezet.

Een gebruikte heftruck zoeken

Maak een lijst met eisen en wensen waar uw intern transportmiddel aan moet voldoen.
Zodra u dit heeft gedaan, weet u precies waar u naar op zoekt bent en waar u op moet letten.

  • Zoekt u een heftruck met een halve of volledige cabine?
  • Wat dient de maximale hefhoogte van de heftrucks te zijn?
  • Welk type band heeft uw voorkeur?

Heeft u gevonden wat u zocht en wilt u het intern transportmiddel gaan bekijken?
Om u te helpen bij het bezichtigen van een intern transportmiddel heeft vshftrucks.nl een aantal tips voor u onder elkaar gezet.

Een gebruikte heftruck kopen

Als u een gebruikte hefruck koopt bij een eindgebruiker
bent u vaak voordeliger uit dan wanneer u hem bij de fabrikant,
dealer en/of specialist koopt.

De keerzijde is dat u geen garantie krijgt en nooit zeker weet
in welke staat het intern transportmiddel is.

Daarnaast zijn er ook interne transportmiddelen in omloop welke
niet aan de Europese Regelgeving voldoen, controleer dus altijd goed wat u koopt.

Om u te helpen bij het kopen van een intern transportmiddel heeft vsheftrucks.nl en aantal tips voor u onder elkaar gezet.

Maak een eisen- en wensenlijst
Het zoeken naar de juiste heftruck vindt natuurlijk plaats op het internet. Internet speelt in veel branches een steeds grotere
rol, omdat er veel informatie beschikbaar is en op diverse websites het aanbod bij elkaar wordt gebracht.

Voordat u met het zoekproces begint, is het verstandig om duidelijk te krijgen waar uw intern transportmiddel aan moet voldoen en wat uw wensen zijn. Maak daarom een eisen- en wensenlijst.

Vraag naar onderhoud historie en laatste keuring

Indien u een intern transportmiddel heeft gevonden, vraag dan altijd naar de onderhoud historie en of de interne transportmiddelen periodiek gecontroleerd worden. Indien het bedrijf dit doet dan weet u dat ze veiligheid hoog in het vaandel hebben staan. Interne transportmiddelen dienen over het algemeen één keer per jaar gekeurd te worden. Is de laatste keuring bijna een jaar geleden uitgevoerd, dan weet u dat deze op korte termijn gekeurd dient te worden. Indien bij de eerstvolgende keuring mankementen geconstateerd worden, dan weet u dat u voor reparatiekosten komt te staan.

Controleer of het intern transportmiddel voldoet aan de Europese richtlijnen
Iedere producent of leverancier die binnen de EU een machine of installatie op de markt brengt is verplicht invulling te geven aan
bepalingen van Europese productrichtlijnen die zijn vastgelegd in de Warenwet. Met het voldoen aan de Machinerichtlijn en
overige relevante productrichtlijnen is de aansprakelijkheid geregeld en voorkomt u een juridisch delict.

Controleer voor het kopen van een intern transportmiddel altijd of:
1. De heftruck is voorzien van een CE-Markering.
2. Er een bedieningshandleiding aanwezig is.
3. De heftruck is voorzien van een typeplaatje en lastdiagram.
4. De heftruck voorzien is van alle stickers en waarschuwingen.
5. De heftruck voorzien van de juiste veiligheidskeuring.

Alle interne transportmiddelen van vsheftrucks.nl worden gekeurd geleverd en zijn voorzien van een CE-markering.

Wij kopen onze voertuigen enkel bij betrouwbare leveranciers en u hoeft zich bij vsheftrucks.nl geen zorgen te maken over bovenstaande punten.

Waar moet u op letten bij een proefrit?
Zodra u gevonden heeft wat u zocht en u een afspraak heeft gemaakt om een proefrit te gaan maken raden we u aan om het intern transportmiddel altijd uitvoerig te controleren. Om u te helpen hebben we een aantal tips voor onder elkaar gezet.

Algemene inspectiepunten

  1. Banden
    • Controleer de banden (voor & achter) op eventuele beschadigingen, inrijdingen en controleer de velgen en de bouten.
  2. Schades
    • Loop om de truck en bekijken de heftruck en kooiconstructie op eventuele beschadigingen.
  3. Mast
    • Controleer de mast op eventuele beschadigingen.
  4. Hefcilinder
    • Controleer de hefcilinder en slangen op eventuele beschadigingen en/of lekkages.
  5. Hefketting
    • Controleer de kruiskop en ketting op eventuele beschadigingen.
  6. Vorken
    • Contoleer of de vorken gelijk staan en controleer met name de hiel op eventuele beschadigingen. Wanneer de vorkdikte bij de hiel van de vorken met 10% is afgenomen, zijn de vorken niet meer betrouwbaar en dienen deze vervangen te worden.
  7. Accu
    • Controleer of de accu schoon en droog is, ziet u corrosie dan kan dit een teken zijn van een slecht onderhouden accu.

Controlepunten voor het rijden

  1. Contact
    • Stop de contactsleutel in het voertuig en controleer de accu, zodra de controlelampen uitgaan is het voertuig klaar voor gebruik.
  2. Gordel
    • Contoleer of de gordel werkt door er hard aan te trekken.
  3. Hydraulieksysteem
    • Controleer het hydraulieksysteem door de mast volledig omhoog te heffen, controleer vervolgens het overdrukventiel en controleer vervolgens de hefcilinder en slangen op eventuele lekkages.
  4. Neigcilinder
    • Laat de mast zakken en controleer vervolgens de neigcilinder.
  5. Remmen
    • Controleer vervolgens de remmen op eventuele remdruk verlies.
  6. Handrem
    • Controleer vervolgens of de handrem werkt door naar voren te rijden Haal de handrem eraf en rij vervolgens naar voren om de rem nog een keer te controleren.
  7. Lekkages
    • Voordat u naar achteren rijdt controleer de vloer op eventuele lekkages.
  8. Achteruitrijsignaal
    • Rij achteruit om nog een keer de rem te controleren en luister goed of het achteruitrijsignaal werkt.
  9. Claxon
    • Als laatste controleer de claxon en/of eventuele blue spot light.

Bij vsheftrucks.nl controleren wij al onze interne transportmiddelen uitvoerig en leveren wij deze inclusief keuring.
Wij vinden het niet nodig dat u voor bovenstaande zaken het intern transportmiddel bij ons komt controleren, want dit doen wij voor u.

Tips bij het kopen naar een gebruikte heftruck

Een heftruck kopen van een particulier
Als u een heftruck koopt direct bij een eindgebruiker bent u vaak voordeliger uit dan wanneer u hem bij de fabrikant, dealer en/of handelaar koopt.

De keerzijde is dat u geen garantie krijgt en nooit zeker weet in welke staat het voertuig verkeerd.
Ook loop je het risico dat je een gestolen voertuig koopt, probeer daarom voordat je tot een aankoop overgaat, via internet zoveel mogelijk informatie over de verkopende partij te verkrijgen.

Bij vsheftrucks.nl heeft u zich hier geen zorgen over te maken. Wij kopen uitsluitend bij betrouwbare leveranciers.
Daarnaast geven wij geven standaard 30 dagen garantie en daarnaast krijgt u bij ons het voertuig 14 dagen op proef.

Een heftruck kopen bij een specialist
Wanneer u een gebruikte heftruck en/of ander intern transportmiddel bij een erkende heftrucks onderneming koopt, ligt de prijs
doorgaans hoger, maar dat is niet voor niets.
De voertuigen worden doorgaans grondig geïnspecteerd en vaak geleverd inclusief een keuring.
Bij vsheftrucks.nl leveren wij onze voertuigen inclusief keuring en krijgt u standaard 30 dagen garantie en krijgt u het voertuig 14 dagen op proef.

Indien u binnen 14 dagen niet tevreden bent, kunt U het voertuig retourneren.
Wilt u meer weten over hoe het bij ons werkt, klik dan hier of start met zoeken.

Stel altijd een koopovereenkomst op
Wanneer u een gebruikte heftruck en/of een ander intern transportmiddel koopt, is het verstandig om een koopcontract op te laten maken.
Dit kan na aankoop discussies over bijvoorbeeld garantie voorkomen. Lees altijd goed de algemene voorwaarden van de verkopende
partij door, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Bij vsheftrucks.nl verbergen we onze algemene voorwaarden niet, maar deze kunt u te allen tijde inzien.
om onze algemene voorwaarden te bekijken, bij aankoop krijgt u deze nogmaals toegezonden en indien u hier vragen over heeft kunt u altijd contact met ons opnemen.

Bij vsheftrucks.nl geloven we in transparantie, daarom krijgt u onze voertuigen 14 dagen op proef en krijgt u standaard 30 dagen garantie.
Indien er iets gebeurd waar beide partijen geen rekening mee hebben kunnen houden geloven wij in eerlijk zaken doen en zullen wij het dialoog met u opzoeken.

Palletwagens
Palletwagens zijn te onderscheiden in handmatig aangedreven modellen en elektrische uitvoeringen.

Handpalletwagen
Er kan gekozen worden voor een handpalletwagen als de afstand tussen het verplaatsen van de goederen niet al te groot is. Daarnaast dient het hefgewicht minimaal te zijn. Ook in een oplegger en/of laadbak van een vrachtwagen biedt een handpalletwagen voordelen, door het lage gewicht en kleine formaat.

Elektrische palletwagen
Wanneer de afstand voor het verplaatsen groot is, kan er beter gekozen worden voor een elektrische palletwagen. Een elektrische palletwagen is niet alleen sneller, maar ook het hefvermogen is hoger. Bij het transporteren van zwaardere goederen, voorkomt de elektromotor duwen en trekken.
Elektrische palletwagens zijn er in meeloop- en meerijd uitvoeringen. Voor de lange afstanden en hoge gebruikersfrequentie, biedt de meerijd mogelijkheid extra verlichting.

Stapelaar
De stapelaar is een elektrische palletwagen met een hefmast, dit maakt het mogelijk om meerdere pallets op elkaar te stapelen. Stapelaars bieden de mogelijkheid om goederen horizontaal als verticaal te verplaatsen en de bediening is bijna identiek aan die van een elektrische palletwagen. In grote lijnen onderscheiden we 2 soorten stapelaars: smalspoor en breedspoor.

Smalspoorstapelaar
Bij smalspoorstapelaar zijn de steunarmen van de truck zo dicht op elkaar geplaatst, dat de vork in de laagste stand op de armen rust en er uitsluitend enkeldeks pallets kunnen worden getransporteerd.

Breedspoorstapelaar
Breedspoorstapelaars kunnen ook dubbeldekspallets aan, doordat de vork in de laagste stand tussen de steunarmen van de truck valt.

Stapelaars zijn er in meeloop- en meerijd uitvoeringen. Voor de lange afstanden en hoge gebruikersfrequentie,
biedt de meerijd uitvoering extra verlichting.

Heftruck
Als het gebruik stijgt, de goederen op hoog niveau worden opgeslagen, of het gewicht te groot is voor een palletwagen en /of stapelaar dan wordt er gekozen voor een vorkheftruck.

In grote magazijnen biedt de snelheid van een heftruck een enorm voordeel, ten op zichte van stapelaars.

Ook heftrucks bieden de mogelijkheid om goederen horizontaal en verticaal te verplaatsen.

Vorkhetrucks zijn uitermate geschikt voor intensieve inzet en bovendien zijn de hefcapaciteiten en de hefhoogtes groter dan bij stapelaars. Om kantelen te voorkomen is de truck voorzien van een contragewicht. Dat maakt de heftruck minder wendbaar dan een stapelaar.

Reachtruck
Reachtrucks combineren de voordelen van een heftruck met die van een stapelaar.
De benodigde gangpadbreedte voor een reachtruck is daardoor beduidend kleiner dan die voor een heftruck.

Dat maakt de reachtruck tot een ideale magazijntruck voor magazijnen waar een hoge opslagdichtheid en een hoge productiviteit gewenst is.

Kenmerkend voor reachtrucks is de hoge hefhoogte, tegenwoordig tot wel 11 meter. Doordat de chauffeur dwars op de rijrichting zit, is het zicht op de rijweg en werkomgeving maximaal.

Orderpicker
Orderpickers of ook wel orderverzameltrucks, zijn er in verschillende soorten en maten. Orderpickers worden voornamelijk ingezet waarin over grote afstanden en eventueel op een hoger niveau orders moeten worden verzameld. De behoefte aan orderpickers neemt toe naarmate het aantal te verzamelen orders stijgt.

Laagheffende orderpicker
Indien orders verzameld dienen te worden op laag niveau (1ste en of 2de niveau) kiest men vaak voor een laagheffende orderpicker. De laagheffende orderpickers kunnen worden gebruikt in smalle gangpaden.

Hoogheffende orderpicker
Indien orders op hogere hoogtes dienen te worden verzameld, kiest men vaak voor een hoogheffende orderpicker ook wel verticale orderpicker genoemd. Deze orderpiccker heeft een breder gangpad nodig.

Interne transportmiddelen zijn niet meer weg te denken voor het verplaatsen van pallets en/of andere zware lasten.
Het maximale gewicht van de te verplaatsen last en de maximale hefhoogte zijn bepalend voor de truck- en mastkeuze.

De keuze van de juiste heftruck hangt af van een aantal factoren, de belangrijkste factoren zijn:

  1. Hoe vaak gaat u het voertuig gebruiken (gebruikersfrequentie)?
  2. Wat is de afstand die u dient te overbruggen?
  3. Wat dient het maximale hefvermogen te zijn?
  4. Wat dient de maximale hefhoogte te zijn?
  5. Welke manoeuvreerruimte is er?
  6. In welke omgeving gaat u de heftruck gebruiken?

Maar er zijn nog meer zaken waarover u dient na te denken:

  1. De juiste aandrijving
  2. Halve of volledige cabine
  3. Soort mast
  4. Drie- of vierwiel heftruck

Zie hieronder meer informatie omtrent deze vier onderwerpen.

1. De juiste aandrijving?

Heftrucks worden, afhankelijk van de plaats waar deze worden gebruikt, aangedreven door een verbrandingsmotor (diesel of LPG) of een elektromotor. Op plaatsen waar een groot hefvermogen nodig is zal men meestal gebruik maken van een heftruck met een verbrandingsmotor.

Rijdt u veel op buitenterreinen en zijn er veel oneffenheden, zoals gaten en kuilen in het wegdek, dan is de keuze voor een verbrandingsmotor ook beter. Een batterij van een elektrische heftruck zal te veel last ondervinden van een hobbelige ondergrond.

Voor buiten zijn LPG, diesel en elektrische heftrucks geschikt, voor binnen zijn LPG en elektrisch geschikt. Binnen of in ruimtes waar niet of slecht geventileerd kan worden, gebruikt men over het algemeen een heftruck met een elektromotor.

Diesel heftrucks
Een heftruck met een dieselmotor heeft als voordeel dat deze snel gebruiksklaar te maken is. Na de dagelijkse controle en tanken is de heftruck voor een langere tijd beschikbaar. De motor is zeer betrouwbaar en vraagt weinig onderhoud, bovendien zijn de motoren zeer krachtig.

Nadelen zijn de trillingen en de uitlaatgassen. Bij een slecht afstelling van de motor, kan deze motor vuile en vette rook uitblazen.
Daarom worden diesel heftrucks vaak niet gebruikt in de voedings- en levensmiddelenindustrie.

In ruimtes waar weinig en/of geen ventilatie is mag geen dieselheftruck gebruikt worden. De uitstoot van roetdeeltjes kan zoveel
mogelijk voorkomen worden door het plaatsen van een roetfilter of regenerator.

De voor- en nadelen op een rijtje:

Voordelen:

  • 24 uur per dag inzetbaar
  • Snel gebruiksklaar
  • Veel motorvermogen
  • Relatief goedkope brandstof
  • Inzetbaar voor grote afstanden
  • Relatief weinig onderhoud
  • Betrouwbaar

Nadelen

  • Stank en roetuitstoot
  • Lawaai
  • Beperkt binnen te gebruiken
  • Niet te gebruiken bij geur- en smaakgevoelige stoffen

LPG Heftrucks
LPG Heftrucks zijn aangedreven met een normale benzinemotor waarbij het brandstofsysteem is aangepast om op LPG-brandstof
te rijden. LPG staat voor Liquiefied Petroleom Gas en wordt ook gebruikt als autogas.

Doordat LPG in gasvorm de cilinder binnenstroomt, mengt het erg goed met lucht. Dit zorgt voor een goede verbranding, waardoor
de uitlaatgassen erg weinig koolmonoxide bevatten. LPG is dus een relatieve schone brandstof.

Bedrijven die met LPG heftrucks rijden hebben vaak meerdere LPG heftrucks. Een lege LPG tank kan eenvoudig verwisseld worden
voor een volle tank waardoor de heftrucks constant inzetbaar zijn.

De voor- en nadelen op een rijtje:

Voordelen:

  • Relatief schoon
  • Relatief goedkope brandstof
  • 24 uur per dag inzetbaar
  • Inzetbaar voor grote afstanden
  • Te gebruiken in de voedingsindustrie

Nadelen

  • Wisseltanks nodig
  • Opslag voor wisseltanks

Elektrische heftrucks
Op plaatsen waar niet of onvoldoende geventileerd kan worden gebruikt men over het algemeen een heftruck met een elektromotor.
De elektromotor zorgt niet alleen voor de aandrijving van de heftruck, maar ook voor de aandrijving van de oliepomp en voor de stuurbekrachtiging.

De elektromotoren worden van stroom voorzien door een tractiebatterij. De tractiebatterij levert maar voor een beperkte tijdsduur energie, daarna is de tractiebatterij leeg en dient hij opgeladen te worden.
Dit chemische proces van laden en ontladen kan tot circa 1.600 keer herhaald worden. Dit is uiteraard afhankelijk van het gebruik.
Daarna zal de tractiebatterij vervangen moeten worden.

De tractiebatterij
De tractiebatterij is de energiebron van de elektrische heftruck. De batterij levert de energie die nodig is om de elektro- of reachtruck te laten rijden en om de hefmast te laten heffen.

Een tractiebatterij kan bestaan uit 12 cellen = 24 volt tot 48 cellen = 96 volt. De meeste heftrucks of reachtrucks zijn uitgevoerd met een 48 volt batterij = 24 cellen. De keuze van het aantal volt van een tractiebatterij is afhankelijk van het gebruik van de elektrotruck.

Heeft u weinig en licht werk kunt u kiezen voor een tractiebatterij met minder voltage. Heeft u veel en zwaar werk dan kiest u voor een tractiebatterij met een hogere voltage.

Lithium-ion-technologie
Er zijn ook nieuwere energieconcepten, zoals lithium-ion-technologie, die het probleemloos tussenladen van accu’s tijdens (koffie)pauzes mogelijk maken en geen speciaal laadstation vereisen. Zo’n lithium-ion accu is momenteel nog beduidend kostbaarder, vergeleken met een conventionele loodzuur accu, maar de ontwikkelingen gaan snel waardoor het prijsverschil in de toekomst waarschijnlijk steeds kleiner wordt.

De voor- en nadelen op een rijtje:

Voordelen:

  • Schoon
  • Geen uitlaatgassen
  • Geen trillingen
  • Stil in gebruik
  • Te gebruiken in voedingsindustrie

Nadelen

  • Opladen kost tijd, dus niet 24-uur per dag inzetbaar
  • Oplader nodig
  • Dure kwetsbare accu’s
  • Oplaadruimte dient te voldoen aan eisen inspectie

2. Halve of volledige cabine?

De cabine is de werkplek van een chauffeur en biedt beschermen tegen lawaai, wind, kou, regen en/of stof.

Cabines zijn vaak uitgerust met verschillende opties, namelijk:

  • Verwarming
  • Airconditioning
  • Luidsprekers
  • Antenne
  • Volt-aansluiting
  • Radio/multimedia systemen
  • Opbergmogelijkheden

Er zijn twee soorten cabines.

Halve cabine

Deze cabines zijn meestal voor en achter uitgerust met veiligheidsglas en een dakruit met doorkijk veiligheidsglas. Een halve cabine is ideaal als er voornamelijk binnen wordt gewerkt.

Volledige cabine

Deze cabines zijn uitgerust met deuren, welke vaak voorzien zijn van een schuifraam. Dit raam is meestal gemaakt van staal en/of PVC. Gebruikt u de heftruck voornamelijk binnen? Dan is een complete cabine over het algemeen niet nodig. Een complete cabine biedt veel comfort, maar als een chauffeur vaak moet in- en uitstappen wordt het als nadelig ervaren.

3. Soort mast

De mast bepaalt de maximale hefhoogte van de heftruck en er zijn verschillende typen masten.
Om de gewenste hefhoogtes te kunnen realiseren, zonder gebruik te maken van extreem lange hefmasten,
zijn door fabrikanten twee- en drietraps-masten ontwikkeld. (Ook wel duplex en triplex genoemd)

Drievoudige mast
De drievoudige mast is opgebouwd uit drie mastdelen en haalt de grootste hoogte.
De mastdelen vallen in elkaar zodat het zicht van de chauffeur minimaal wordt belemmerd.
Het voordeel van een drievoudige mast is een grote hefhoogte bij een lage doorrijhoogte.
Het zicht naar voren wordt vaak beperkt, door de hefcilinder en daarmee neemt de stabiliteit af als de mast verder wordt uitgeschoven.
Om het zicht van de bestuurder te verbeteren kan de centrale hefcilinder vervangen worden door twee zijdelings geplaatste cilinders.
Door deze constructie heeft u beter zicht naar voren.

Tweevoudige mast
Bij een tweevoudige mast vallen de mastdelen in elkaar en is het zichtveld vaak beter in vergelijking met een drievoudige mast

Welke aspecten spelen een rol in de mastkeuze?

  1. Hefhoogte – de maximale hoogte die de vorken kunnen bereiken bij een volledig uitgeschoven mast.
  2. Maximale vorkhoogte – wordt meestal aangegeven als de hoogte tot aan de bovenzijde van de vork. Houd er rekening mee dat de onderzijde van een pallet zich onder dit punt kan bevinden.
  3. Totale hoogte ingeschoven hefmast – de totale hoogte van de ingeschoven mast bepaalt of de heftruck door lage deuropeningen kan rijden.
  4. Vrije heffing: dit is het hoogste punt dat de vorken bereiken, voordat de hefmast tot boven zijn ingeschoven hoogte begint uit te steken. Vrije heffing is belangrijk bij het werken in ruimtes met een geringe doorrijhoogte.

4. Drie- of vierwiel heftruck?

Verbrandingsheftrucks zijn altijd voorzien van vier wielen, elektrische heftrucks zijn verkrijgbaar als drie- en als vierwieler. De besturing van een heftruck en reachtruck is anders dan in vergelijking met een auto. Bij de heftruck en de reachtruck worden niet de voorwielen
bestuurd, maar de achterwielen of het achterwiel.

De meeste heftrucks en reachtrucks zijn voorzien van hydraulische stuurbekrachtiging.
Deze stuurbekrachtiging zorgt ervoor dat u altijd erg makkelijk kunt sturen met de truck zonder dat u merkt hoe zwaar het eigenlijk is.

Om schade aan het stuursysteem en slijtage aan de banden te voorkomen moet men proberen zo min mogelijk aan het stuurwiel te draaien bij een stilstaande vorkheftruck of reachtruck.

Een belangrijke factor tussen de keuze van een drie of vierwiel heftruck is de manoeuvreerruimte.
Dit is de ruimte die een heftruck of reachheftruck nodig heeft om te draaien. Deze ruimte wordt bepaald door een aantal factoren:

  • Draaicirkel van de heftruck of reachheftruck
  • Breedte en diepte van de lading
  • In- of uitgereachte mast
  • De breedte van de rijroutes en stellingpaden

Voor een driewiel heftruck is een gangpad met een breedte van 320 cm. vereist, terwijl een reachtruck voldoende heeft aan een gangpad met breedte van 280 cm. Een smallegangentruck heeft niet meer nodig dan circa 175 cm.

Een groot voordeel van een driewiel heftruck is de compactheid van de truck. Een driewiel heftruck heeft een kleinere draaicirkel, omdat het achterwiel 180° kan draaien. Ideaal dus, waar de ruimte beperkt is. Een reachtruck heeft een nog kleinere draaicirkel dan een driewiel heftruck omdat een reachtruck korter is dan een driewiel heftruck.

Er zijn vierwiel heftrucks waarbij de achterwielen, net als bij de driewiel heftruck, ook 180° kunnen draaien. Hierdoor heeft de heftruck 37 cm minder ruimte nodig om te draaien

Banden vervullen een belangrijke functie bij een heftruck, zij moeten de heftruck en de last dragen, maar zijn ook belangrijk voor de veiligheid.
Zonder de harde slijtlaag op de band wordt de heftruck instabiel, waardoor deze kan kantelen.

Het kiezen van de juiste band is geen makkelijke keuze, deze hangt af van de terrein omstandigheden.
Afhankelijk van deze omstandigheden worden aan een band eisen gesteld op het gebied van:

  • Draagvermogen
  • Rijcomfort
  • Rolweerstand
  • Grip
  • Vering

Er kan met een juiste bandenkeuze veel geld worden bespaard op de jaarlijkse bedrijfskosten. Stilstand van de heftruck door bandenpech kan tot hoge kosten leiden.
Over het algemeen komen er bij heftrucks drie soorten banden voor:

  1. Luchtbanden
  2. Volrubberbanden
  3. Massieve banden

1. Luchtbanden
De stabiliteit van de luchtband zorgt voor een goed gedrag bij het nemen van bochten door de heftruck. Stabiliteit is ook van groot belang bij het werken op grote hefhoogte. Zorg bij luchtbanden voor de juiste bandenspanning. Vooral bij het werken op hoogte geeft ongelijke
bandenspanning een onstabiele situatie.

Er treedt bovendien minder warmteaccumulatie in de band op, wat een belangrijk voordeel kan zijn als grote afstanden met de heftrucks worden afgelegd. Om de stabiliteit van de heftruck te vergroten, wordt deze soms uitgevoerd met een verlengde vooras die is voorzien van dubbele wielen. Dit verkleint de kans op kantelen bij het verplaatsen van bijvoorbeeld zware en brede ladingen.

Voordelen

  • Goede grip
  • Goede schokdemping / comfort
  • Geschikt voor buiten
  • Minder warmteaccumulatie

Nadelen

  • Kans op lek rijden aanwezig
  • Onstabiel bij ongelijke bandenspanning
  • Hoge bouwhoogte
  • Minder warmteontwikkeling op lange afstanden

Luchtbanden

2. Volrubber banden
Volrubberbanden hebben het formaat van luchtbanden maar zijn gevuld met een verend rubber, in plaats van lucht. Als de omstandigheden waaronder de heftruck moet werken slechter worden, dan monteert men volrubber banden. Deze banden zijn bedrijfszeker en hebben geen onderhoud nodig.

Ze kunnen zowel bij hoge temperaturen, als op slechte wegen gebruikt worden. De banden combineren de vering van de luchtband met de betrouwbaarheid van de massieve banden.

Het grootste probleem voor volrubber banden is de warmteopbouw. Wanneer een band het tijdens de inzet zwaar te verduren krijgt, door hoge snelheden, lange transportafstanden en/of zware lasten dan bouwt zich warmte op in de band. Als die warmte niet kan worden verwerkt, gaat het vulkanisatie proces van het rubber verder en wordt de kwaliteit van de band permanent beschadigd.

Om de hitte die tijdens de inzet ontstaat zoveel mogelijk te absorberen, worden ook roetdeeltjes toegevoegd aan de band. Roet heeft een absorberende eigenschap en dat voorkomt overmatige slijtage

Een nadeel van roetdeeltjes is dat ze zwarte strepen veroorzaken op de bedrijfsvloer. Wie die strepen niet wenst, kiest non-marking banden. Bij deze banden zijn de roetdeeltjes vervangen door silica of krijt.

Voordelen

  • Stabiel
  • Kunnen niet lek
  • Goede grip
  • Geen onderhoud

Nadelen

  • Minder vering dan luchtbanden
  • Hoge bouwhoogte
  • Onstabiel bij zware ladingen

Volrubberbanden

3. Massieve banden (cushion of vokollan banden)
Reachtrucks, stapelaars en elektropallettrucks zijn voorzien van massieve banden. Op vlakke vloeren, zoals in magazijnen, is de massieve band goed bruikbaar. Deze banden hebben een groot draagvermogen en een lange levensduur.

Omdat de schokdemping vanwege het harde stijve loopvlak minder goed is, worden ze meestal alleen binnen, op gladde vloeren ingezet. Sommige zware heftrucks maken echter ook gebruik van dit type band.

Voordelen

  • Stabiel
  • Geen onderhoud
  • Lage bouwhoogte
  • Banden kunnen niet lek raken

Nadelen

  • Geen enkele vering
  • Hoge druk op de vloer

We hebben de verplichtingen voor het gebruik van heftrucks voor u op een rij gezet:

1. Het heftruckcertificaat

Het lijkt vanzelfsprekend dat elke heftruckbestuurder over een certificaat moet beschikken, maar dit is niet het geval. Een heftruckcertificaat is niet verplicht, wel is de werkgever verantwoordelijk voor ‘voldoende’ opleidingsniveau van de chauffeurs.

Hieronder vallen diverse cursussen en certificaten en de werkgever dient te kunnen aantonen door wie er is opgeleid en welke onderdelen daarbij zijn behandeld. De werkgever mag de opleiding ook zelf geven, mits hij kan aantonen dat hij in het bezit is van een heftruckdiploma. Deze training dient echter wel te voldoen aan een aantal voorwaarden.

Een heftruckcertificaat bewijst duidelijk dat er een deskundige opleiding is geweest. Let altijd op de geldigheid van een heftruckcertificaat, indien een heftruckcertificaat is verlopen, is het verplicht om deze te verlengen. Een certificaat voor de heftruck heeft een geldigheid van 5 jaar en de Inspectie SZW controleert of bestuurders een heftruckcertificaat of grondige instructies bezitten. Na het behalen van een certificaat dient de bestuurder er voor te zorgen dat hij op de hoogte blijft van ontwikkelingen, dit kan door middel van herhalingscursussen en of ander opfriscursussen.

Werknemers mogen vanaf 16 jaar een heftruck besturen, maar als ze 16 of 17 jaar zijn moet er altijd een toezichthouder aanwezig zijn.

Gevolgen van een heftruck besturen zonder heftruckcertificaat

Als een werkgever niet kan aantonen dat zijn medewerkers voldoende zijn opgeleid, is hij bij ongevallen juridisch aansprakelijk en een ongelukje zit in een klein hoekje.

Wanneer een bedrijf niet goed kan aantonen dat de chauffeur een grondige instructie heeft gehad, kan dit vervelende gevolgen hebben:

  • De Arbowet kan een (hoge) boete opleggen bij een ongeval als de chauffeur geen geldig heftruckcertificaat heeft
  • De verzekering keert geen geld uit bij schade of letsel
  • In het ergste geval kan de Inspectie SZW besluiten om het magazijn te sluiten.

Daarnaast komt er een hoop papieren rompslomp bij kijken. Wanneer een chauffeur wel in het bezit is van een heftruckcertificaat, kunnen dit soort zaken voorkomen worden en een heftruckcertificaat voldoet ruim aan een ‘grondige’ instructie.

2. T-Rijbewijs

Bestuurders van landbouw- of bosbouwtrekkers en motorrijtuigen met een beperkte snelheid zijn dan verplicht een T-rijbewijs in hun bezit te hebben Alleen als de heftruck breder is dan 130 centimeter is het voor de chauffeur verplicht om in het bezit te zijn van een T-rijbewijs.

De heftruck mag niet worden gebruikt om aanhangwagens of verwisselbare machines te trekken. Dit geldt zowel voor de openbare weg als voor terreinen die voor iedereen toegankelijk zijn, zoals openbare parkeerterreinen.

Voor heftrucks die kleiner zijn en alleen in het magazijn rijden is geen T-rijbewijs verplicht. Daarnaast is het niet verplicht om een T-rijbewijs te hebben wanneer je in de directe omgeving van de fabriekshal of magazijn op een openbare weg aan het laden of lossen bent. Uiteraard moet de chauffeur van een heftruck altijd voldoen aan de Arbowetgeving, die specifieke deskundigheid van de chauffeur eist.

3. Verzekeringen

Elk motorrijtuig in Nederland moet verzekerd zijn. De Wet Aansprakelijkheid Motorrijtuigen (WAM) is voor voertuigen met én zonder kenteken. Dit geldt ook voor voertuigen die op het eigen terrein rijden en dit betekent dat elke heftruck dus WAM verzekerd te zijn.

Veel bedrijven nemen het niet zo nauw met deze regel, omdat heftrucks zich vaak niet op de openbare weg begeven en zij dus ook geen ongelukken verwachten, maar de arbeidsinspectie controleert hier wel degelijk op.

Bij een ongeluk met een onverzekerd voertuig, wordt de schade vergoed door het Waarborgfonds Motorverkeer. De eigenaar van het voertuig draait uiteindelijk voor dit bedrag op.

De WEGAM verzekering

Daarnaast kunt u een WEGAM verzekering (Werkgeversaansprakelijkheidverzekering Motorrijtuigen) overwegen. Deze verzekering dekt de schade die de bestuurder van de heftruck oploopt, iets wat de WA en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering niet vergoeden.

Mag een heftruck de weg op?

Een heftruck op de openbare weg valt onder het Regelement Voertuigen.
In het reglement staat dat de heftruck moet voorzien zijn van:

  1. Twee dimlichten
  2. Twee stadslichten
  3. Twee achterlichten
  4. Twee stoplichten
  5. Tenminste twee rode reflectoren aan de achterzijde
  6. Waarschuwingsknipperlichten
  7. Reflecterende driehoek aan de achterzijde van het voertuig
  8. Richtingaanwijzers aan de voor- en achterkant

De uitstekende delen zoals de vorken moeten worden verwijderd of afgeschermd worden.
Verder mag u met een heftruck niet sneller dan 25 kilometer per uur.

2. Is een gordel verplicht?

Nee, een gordel op de heftruck is niet verplicht. Om te voorkomen dat chauffeurs onder een kantelende heftruck bekneld raken, zijn ze de meeste heftrucks wel voorzien van een gordel.

Het Arbobesluit stelt dat mobiele arbeidsmiddelen zodanig moeten zijn uitgerust dat de gevaren als gevolg van het kantelen of omvallen zo veel mogelijk worden beperkt. Dat kan door een gordel te installeren en die steeds weer om te doen.

In het Arbobesluit worden heftrucks echter als aparte categorie benoemd, namelijk:
Heftrucks waarmee een of meer personen kunnen worden vervoerd, zijn zodanig uitgerust, dat het gevaar van kantelen of de gevolgen daarvan zoveel mogelijk worden beperkt door:

  • Een bestuurderscabine
  • Een inrichting die verhindert dat de heftruck kantelt
  • Een inrichting die ervoor zorgt dat, indien de heftruck kantelt, er voor de te vervoeren personen voldoende vrije ruimte is tussen de grond en bepaalde delen van de heftruck
  • Een inrichting die ervoor zorgt dat, indien de heftruck kantelt, er voor de te vervoeren personen voldoende vrije ruimte is tussen de grond en bepaalde delen van de heftruck
  • Een inrichting op elke zitplaats van de heftruck, waarmee de op de truck aanwezige personen zich op de zitplaats kunnen vastzetten
  • Of andere voorzieningen met een gelijk veiligheidsniveau

Een gordel is dus een erkende voorziening waarmee bedrijven aan de wet voldoen, maar er zijn ook andere oplossingen mogelijk. Deze variëren van een volledig gesloten cabine tot een veiligheidshekje of veiligheidsbeugel.

Een dergelijke beugel bevindt zich aan weerszijden van de chauffeur en moet omhoog worden geklapt om een heftruck te kunnen verlaten. Een beugel voorkomt net als een gordel dat chauffeurs onder een kantelende heftruck bekneld kunnen raken, maar is in de praktijk wellicht een stuk gebruiksvriendelijker.

Heeft u of hebben uw chauffeurs een hekel aan het gebruik van een gordel? Bekijk en bespreek dan altijd de alternatieven om zo te kijken wat het juiste alternatief is. Het gaat immers om u/hun veiligheid.

Regelgeving geldt niet voor reachtrucks
Bovenstaande regel geldt overigens niet voor reachtrucks. Een heftruck kan naar voren en achteren kantelen. omdat een chauffeur de neiging heeft om vrijwel altijd in de richting waarin de truck valt uit het voertuig te springen, is de kans op beknelling groot. Daarom is een voorziening nodig die de chauffeur op zijn plek houdt, of dat nu een gordel, beugel of cabine is.

Een reachtruck kan echter alleen aan de achterzijde worden verlaten en als een reachtruck kantelt, is dat nooit naar achteren. De kans dat een reachtruck chauffeur dus bekneld raakt, is vrijwel nihil. Een gordel, beugel of andere voorziening is op een reachtruck dan ook niet verplicht.

3. Tips voor het veilig gebruiken van heftrucks

  1. Verwijder na gebruik van een heftruck altijd de contactsleutel. Zo kunnen onbevoegden de heftruck niet zomaar gebruiken.
  2. Keur uw interne transportmiddelen minimaal 1 keer per jaar.
  3. Bestuur een heftruck nooit zonder veiligheidsschoenen.
  4. Draag altijd een helm, een helm beschermt niet alleen bij stoten, maar ook bij het vallen van producten.
  5. Indien u in een omgeving rijdt waar veel stoffen in de lucht hangen die uw zicht kunnen verhinderen draag dan een veiligheidsbril.
  6. Inspecteer voor elk gebruik grondig de heftruck op eventuele beschadigingen.
  7. Laad accu’s altijd in een aparte en goed geventileerde ruimte op (roken en open vuur verboden)
  8. Bestuurders moeten specifieke deskundigheid hebben en vertrouwd zijn met de bedieningsvoorschriften en bedrijfsverkeersreglement
  9. Bestuurders moeten ten minste 16 jaar oud zijn en tot hun 18de werken onder deskundig toezicht.
  10. Vervoer nooit personen als bijrijder, op de vorken of als last.

Algemene tips

  1. Rijd zonder last met een horizontale mast
  2. Houd lading zo laag mogelijk
  3. Let op voldoende doorrijhoogte
  4. Rijd achteruit bij beperkt zicht door de last
  5. Pas de rijsnelheid aan de omstandigheden aan
  6. Wees bedacht op slipgevaar
  7. Rem gelijkmatig af
  8. Neem bochten niet te snel

4. Checklist veiligheid heftrucks

Controleer altijd voor het gebruik de heftrucks op eventuele beschadigingen en/of lekkages. Wij raden het aan om te werken met een dagelijks/wekelijkse controlelijst om defecten tijdig te signaleren en gevaarlijke situaties te voorkomen.

Om u te helpen hebben wij een controlelijst gemaakt welke u kunt gebruiken.
Let op: deze controlelijst vervangt niet de jaarlijkse inspectie!

Inspectiepunten voorafgaand aan het werken met de heftruck

  1. Banden: Controleer de banden (voor & achter) op eventuele beschadigingen en controleer de velg en de bouten.
  2. Schades: Loop om de truck en bekijken de heftruck en kooiconstructie op eventuele beschadigingen.
  3. Mast: Controleer de mast op eventuele beschadigingen
  4. Hefcilinder: Controleer de hefcilinder en slangen op eventuele beschadigingen en/of lekkages
  5. Hefketting: Controleer de kruiskop en ketting op eventuele beschadigingen
  6. Vorkenbord: Controleer of het vorkenbord geborgd is en dat de eindborgingen erop zitten. De borgveertjes moeten werken en dit voorkomt dat
    vorken er aan de zijkant eraf vallen.
  7. Vorken: Contoleer of de vorken gelijk staan en controleer met name de hiel op eventuele beschadigingen. Wanneer de vorkdikte bij de hiel van de vorken met 10% is afgenomen, zijn de vorken niet meer betrouwbaar, meld dit dan direct.
  8. Vloeistoffen: Controleer de motorolie en koelvloeistof (bij verbrandingsheftrucks), controleer bij elektrische heftrucks het waterniveau van de batterij.

Controle voor het rijden

  1. Contact: Stop de contactsleutel in het contactslot en controleer de accu, zodra de controlelampen uitgaan is het voertuig klaar voor gebruik
  2. Stoel: stel de stoel zodanig in dat alle bedieningselementen goed te bereiken zijn
  3. Spiegels: Bekijk of de spiegels goed zijn ingesteld
  4. Gordel: Contoleer of de gordel werkt door er hard aan te trekken.
  5. Hydraulieksysteem: Controleer het hydraulieksysteem door de mast volledig omhoog te heffen, controleer vervolgens het overdrukventiel en controleer vervolgens de hefcilinder en slangen op eventuele lekkages.
  6. Neigcilinder: Laat de mast zakken en controleer vervolgens de neigcilinder.
  7. Remmen: Controleer vervolgens de remmen op eventuele remdruk verlies
  8. Handrem: Controleer vervolgens of de handrem werkt door naar voren te rijden. Haal de handrem eraf en rij vervolgens naar voren om de rem nog een keer te controleren
  9. Lekkages: Voordat je naar achteren rijdt controleer de vloer op eventuele lekkages
  10. Achteruitrijsignaal: Rij achteruit om nog een keer de rem te controleren en luister goed of het achteruitrijsignaal werkt
  11. Claxon: Als laatste controleer de claxon en/of eventuele blue spot light

Controle na het rijden

  1. Parkeren: Zet het contact uit en parkeer de heftruck met de mast voorover geneigd en de vorken op de grond rusten en de hefketting slap hangt. Zorg ervoor dat de wielen rechtstaan.
  2. Parkeerrem: Bekijk of de truck in de neutrale stand staat en activeer de parkeerrem

Inhoud en kwaliteit van de informatie:
Op de beheerder van deze site rust enkel een inspanningsverbintenis. De kwaliteit en de inhoud van de aangeboden informatie worden in de mate van het mogelijke gecontroleerd. De beheerder kan niet aansprakelijk worden gesteld indien uit het gebruik van de informatie blijkt dat zij inhoudelijk niet volledig, correct of actueel is. Gebruikers van de website worden uitgenodigd de aanwezigheid van foute, onvolledige of voorbijgestreefde informatie te melden aan de beheerder van de website via onze klantenservice (info@vsheftrucks.nl)